woensdag 15 februari 2012

Ingewikkeld maar ontward

We zijn nog maar 3 dagen verder en er is al veel gebeurd. 

Het ontmoeten van onze contactpersoon meneer N. van het WIT was plezant. Iedereen is in principe heel vriendelijk wat het tof maakt om hier te werken. Maar uiteraard bracht het tweede administratieve gedeelte van de inschrijving de bijkomende onnozele misverstanden en onduidelijkheden. Niet tussen ons en het school maar tussen het personeel van het school zelf, zoals gewoonlijk dus. Maar ondertussen heb ik een studentenkaart en ben ik ingeschreven. Nu nog hopen dat het voor elkaar komt dat ik punten/credits krijg als mijn stage afgelopen is. (als je meer uitleg wil kan je die krijgen)

Mijn mentor (meneer P.) is een Griek die hier al 2 jaar werkt en onderzoek doet. Over mijn onderwerp kan ik heel veel vertellen waar jullie toch niets gaan van begrijpen en dat is maar goed ook want ik mag er toch niets van vertellen. We zullen maar gewoon zeggen dat als alles lukt we op het einde een patent kunnen aanvragen. Spijtig genoeg heeft iedereen hier, en ik dus ook, een contract moeten tekenen waar, simpel verwoord, in staat dat als er iets uitgevonden, gemaakt, onderzocht, ... enz wordt het eigendom van het WIT is. 
De labo's hier zijn in grote aantallen en zeker de helft ervan zijn voorzien voor onderzoek. Dus zowel voor doctoraten, post doc's, ... als voor onderzoek voor bedrijven. Zo heb ik de eerste dag al een onderzoek mogen bijzitten over het bepalen van de korrelgroottes van een vaste stof opgestuurd door een bedrijf. Niet dat ik dit zal moeten doen tijdens mijn stage maar alles wat ik kan meenemen is meegenomen en dat vindt mijn mentor ook. 
Normaal gezien zou ik deze week en volgende week literatuurstudie doen. Dus heelder dagen artikels, papers , ... lezen om achtergrond en inzicht te scheppen over mijn onderwerp. Maar omdat ik voornamelijk met een H NMR (Proton Nuclear Magnetic Resonance) en een LC/MS (Liquid Chromatography/Mass Spectrometry) ga moeten werken is mijn planning al in de war want vanaf morgen zal ik 2 dagen bijles krijgen over de LC/MS en vanaf maandag zal ik 3á4 dagen mogen spelen met de NMR. Dus dat wilt zeggen, dat ik nog veel werk zal hebben om alle theorie er door te jagen. 

Regelmatig hebben mijn mentor en ik een babbel over het onderwerp (ja er zijn maar 2 mensen waarmee ik kan praten over mijn onderwerp) en vandaag vertelde hij dat ik goed bezig was, zeker al na twee dagen werken. Altijd plezant als je dat te horen krijgt. We zullen proberen de lat hoog te houden en onze mentor blij  :P 

Voor de moment is het hier "Rag" week (Raise and give) dus dat wil zeggen elke dag feest voor de studenten. En ik moet zeggen ze kunnen er wat van. Sommige nachten zijn nogal kort omdat ik niet goed kan slapen als er 20 man zit te zingen en op tafels te slaan en soms valt het mee. Maar dit is niet erg want volgende week is het krokus vakantie? en hebben de studenten geen school. Jeeej, weer helemaal alleen op kot, stilte stilte stilte, .... zalig. 

Als al dit werk en drukte nog niet genoeg was, zitten die van Manor Village lastig te doen. Eerst hadden ze zogezegd mijn voorschot nooit ontvangen en moest ik een boete betalen omdat ik het weigerde te betalen. Na een controle bij ons moeder en het doorsturen van de gegevens was het dan toch in orde. Maar vandaag zijn ze weer lastig aan't doen. Blijkbaar is het de gewoonte bij je komst om al direct voor 2 maand huur te betalen. Nu voor mij geen enkel probleem maar nu willen ze dat ik die tweede maand huur gebruik voor mijn laatste maand al te betalen. En dit moet gebeuren voor vrijdag. Blijkbaar zijn dat de regels van Manor Village dat ik nu pas voor de eerste keer hoor. Het lastige is dat de persoon die de financiën doet moet werken van 9 tot 17 en ik ook.  Achja das het leven zeker. 

Ze gaan binnenkort de "kilo" nog eens onderhanden nemen. Dus voor al wie graag wat minder wil wegen nu is de tijd om wat projecten/metingen te saboteren. 
De kilogram wordt bepaald door het exact afwegen van een Platinum-Iridium cilinder die gegoten is in 1879. De meet procedure kan op twee manieren gebeuren. Een van deze manieren zit de constante van Avogadro in verwerkt. Nu hebben ze over't laatst voor de eerste keer een "afwijking" gemeten op deze constante. Wat dus in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn is dat een kilogram plots meer of minder zal wegen dan vroeger. 
Voor de nieuwsgierige klik hier! 
Het stelt niet veel voor hoor maar vond het wel interessant om aan te halen in deze "chemicussen" blog. 

Zo dit was al weer veel te lang dan gepland. 

Groetjes vanuit Ierland

5 opmerkingen:

  1. Oh, ik weeg liever wat minder op de weegschaal!!!
    Neem eens een foto van uw kot!!!
    Hier alles oké

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat het dan in orde komt met Manor Village, lijkt me toch wat onverantwoord dat ze zo met je om gaan... Zéér vreemd dat ze je niet op voorhand laten weten dat ze 2 maand huur bij aankomst verwachten... O.o

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is echt lastig. Het strafste van al, de persoon "Deirdre" die me altijd mails stuurt over mijn financiën is de persoon die me ontvangen heeft en me heeft laten betalen als ik toekwam.
    Het is hier echt een soep. Zo moet je ook 40 euro betalen voor je afval. Het afval dat je in je eigen betaalde vuilzakken moet steken en zelf naar de containers moet doen.

    Sorteren is bijvoorbeeld een woord dat hier niet in de woordenboek staat. Alles maar echt alles gaat in dezelfde vuilbak.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat? 40 euro voor afval die je zelf verzorgt? Wtf? Zeker dat ze je niet gewoon afrippen omdat Ierland economisch wat in crisis is? Ben wel jaloers over je rondrij trip! Proberen we hier al een tijd te organiseren, maar geraakt steeds afgelast door stomme dingen... :P
    Goed te zien dat't goed met je gaat, kom ik in april ofzo eens af?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel ik ga vakantie hebben rond Pasen en dan ga ik misschien proberen een auto te huren om de Ring of Kerry te doen. Het schijnt echt super mooi te zijn. Dus als je wil meegaan zou dat wel eens tof zijn :D
    Ik zal je nog wel laten weten hoe het in elkaar gaat zitten en van wanneer tot wanneer we misschien het best gaan.

    BeantwoordenVerwijderen